תחבורה בת-קיימא

תחבורה בת-קיימא

תחבורה בת קיימא היא תפיסה אשר בבסיסה עומד הרצון לצמצם את השימוש ברכב פרטי ולקדם מערך של פתרונות שונים המפחיתים את פליטת גזי חממה, זיהום אוויר וזיהום רעש וכן עשויים גם לסייע בשימור קרקע ומשאבים. תחבורה בת קיימא כוללת הליכה ברגל, רכיבה על אופניים, רכיבה על כלי רכב זעירים ממונעים, תחבורה ציבורית, נסיעות שיתופיות ועוד. לתחבורה בת קיימא ישנם יתרונות חברתיים, למשל שיפור בריאות הציבור על ידי עידוד הליכתיות ורכיבה על אופניים. תחבורה בת קיימא עשויה לעזור בהפחתת עומסי התנועה, ניצול טוב יותר של המרחב הציבורי ולהפוך ערים נוחות ובטוחות יותר למגורים. להטמעת תחבורה בת קיימא יש גם יתרונות כלכליים: רחובות מסחריים בהם תנועת הולכי הרגל גדולה יהיו תוססים ועליזים, משתמשי הדרך יוכלו לשלב קניות, ישיבה בבתי קפה, ביקור במוסדות תרבות ועוד. ברחובות בהם תנועת הרכבים כבדה עצירה לצרכי קניות, פנאי וסידורים הינה מאתגרת ופחות ישימה.

היפוך פירמידת התחבורה כולל צמצום שימוש ברכב הפרטי ככל הניתן ועידוד השימוש בהליכה ברגל, רכיבה על אופניים ושימוש בתחבורה ציבורית.

מתוך: מהפכת התחבורה הציבורית בנהריה: יישום רה-ארגון ותוספת שירות ברחבי העיר, 2021.

ישנן מספר דרכים להשיג תחבורה בת קיימא בערים, למשל, השקעה בתחבורה ציבורית, שהינה דרך יעילה וידידותית יותר לסביבה להעביר אנשים ממקום למקום מאשר מכוניות. ערים יכולות להפוך את התחבורה הציבורית לאטרקטיבית יותר על ידי קידום שיפור השירות מול הגורמים הרלבנטיים, למשל משרד התחבורה, נת"ע, נת"י, מהיר לעיר; תכנון של עירוב שימושים, עידוד הליכה ורכיבה על אופניים הן דרכים בריאות ומקיימות להתנייד בערים ולהפחית את הצורך ברכב פרטי. ערים יכולות לסייע לתושביהן ללכת ולרכוב על אופניים על ידי הרחבת מדרכות, הוספת נתיבים ושבילי אופניים המופרדים מהכביש והצללה שלהם.
נסיעות שיתופיות (Carpool) יכולות לעזור להפחית עומסי תנועה ופליטות מזהמי אוויר. ערים יכולות לסייע לתושביהן להשתמש בנסיעה שיתופית על ידי מתן מקומות חניה ייעודיים בסמיכות לתחנת רכבת, נתיב מיוחד וכדומה.
תכנון עירוב שימושים: שילוב של מגורים, מסחר וקמעונאות הממוקמים בסמיכות ומשולבים זה בזה. עירוב שימושים מאפשר לתושבים להגיע ממקום למקום ברגל, ברכיבה על אופניים או בנסיעה בתחבורה ציבורית.
עיצוב רחובות לאנשים: תכנון הרחובות כך שתינתן עדיפות להולכי רגל, רוכבי אופניים ומשתמשי תחבורה ציבורית על פני מכוניות. ניתן לעשות זאת באמצעות צמצום כבישים, הוספת מדרכות ושבילי אופניים וצמצום מספר מקומות החניה, יצירת צל רציף לאורך רחובות המובילים למקומות מרכזיים בעיר, פלייסמייקינג ועיצוב עירוני מזמין, יצירת מקומות שהייה מעניינים במרחב הציבורי בשילוב טבע עירוני, האטת התנועה באמצעות מגוון פתרונות (מעבר ל פסי האטה) ועוד.
העלאת מודעות הציבור: חשוב לעודד ולהעלות את המודעות של הציבור ליתרונות של תחבורה בת קיימא ולהפחתת התלות ברכב הפרטי. ערים יכולות להעלות את מודעות הציבור באמצעות קמפיינים בנושא, תוכניות חינוכיות במוסדות החינוך ויוזמות מקומיות נוספות.
עידוד עבודה מרחוק: עבודה מרחוק מאפשרת לאנשים לעבוד מהבית, מה שיכול להפחית את הצורך בנסיעות. ערים יכולות לקדם עבודה מרחוק על ידי יצירת מרחבי עבודה מקומיים במבני ציבור ובמרחב הציבורי, אשר יספקו בין היתר שירותי אינטרנט, חשמל, מים ושירותים.
תחליפי דלקים ורכבים חשמליים: מעבר לשימוש ברכבים חשמליים במקום ברכבים מונעי בנזין יצמצם את זיהום האוויר והרעש בערים ויטיב עם בריאות הציבור ואיכות החיים של התושבים. מעבר לצי רכב חשמלי ל ברשות יהווה דוגמה אישית טובה לציבור וכן יחסוך הוצאות רבות על דלק ותחזוקה.

מקרי בוחן

Street life in Copenhagen. People riding bikes in the city center.

קופנהגן | דנמרק

ניידות בת-קיימא
נמל חיפה

איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה בשיתוף עיריית חיפה

הפחתת זיהום אוויר שמקורו בתחבורה
BRISBANE, AUSTRALIA AUG 12 2018: Panoramic view of Brisbane from

בריסביין | אוסטרליה

הסתגלות וחוסן אקלימי

קרית ביאליק | תחבורה מקיימת

עידוד הליכתיות
Street life in Copenhagen. People riding bikes in the city center.

תל-אביב-יפו | תחבורה מקיימת

שבילי אופניים מופרדים

תל-אביב-יפו | הגדלת מספר נתיבי התחבורה הציבורית

הגדלת מספר נתיבי התחבורה הציבורית

בוגוטה | קולומביה

מאוטובוסים מהירים לרשתות מסלולי אופניים

ג'קרטה | אינדונזיה

מערכת תחבורה משולבת

דוחות, מדריכים ופרסומים

חוקים ותקנות רלוונטיים