מעבר לעמוד הבית
ההסתדרות הציונית העולמית

ג'קרטה – מערכת תחבורה משולבת

תרגמה וערכה: ד"ר אופירה פוקס

ג'קרטה היא עיר הבירה של אינדונזיה והעיר הגדולה בה. היא שוכנת באי ג'אווה לחופו של ים ג'אווה ושטחה כ-664 קמ"ר. בשנת 2020 התגוררו בעיר כ-10.5 מיליון אנשים.

בשנת 2019 זכתה העיר זכתה בתואר המפוקפק של העיר שבה זיהום האוויר הגבוה בעולם, שנגרם בחלקו בשל התחבורה בעיר. בעיר גודש תנועה רב, בין השאר בשל כלי רכב פרטיים ואופנועים רבים.

בשנים האחרונות נקטה ממשלת מחוז ג'קרטה אמצעים לפתרון בעיית התחבורה בעיר:

  • בין השנים 2015–2019 גדל השטח שבו ניתנים שירותי תחבורה ציבורית ב-400% בקירוב;
  • הוקמו תשתיות של רכבת עירונית מהירה להסעת המונים במסלול שאורכו 16 ק"מ;
  • העיר החלה במימוש מיזם של רכבת קלה;
  • העיר מפתחת יוזמות לשיפור הניידות ל"מייל האחרון" להגעה ממוקדי התחבורה הציבורית למוקדי התעסוקה ולשכונות.

 

1. אוטובוסים

  • טרנס-ג'קרטה (Transjakarta) – הוקמה ב-2004 כמערכת האוטובוסים המהירים (BRT) הראשונה בג'קרטה. בין השנים 2015 ל-2020 הרחיבה המערכת את שירותיה ב-850%. בשנת 2021 היו בה 255 מסלולי אוטובוסים ב-13 מסדרונות תחבורתיים, אשר שירתו 82% מאוכלוסיית העיר.
  • ב-2018 החלה המערכת לשתף פעולה עם שירות מיקרו-טרנס (Mikrotrans) – מיניבוס המכיל עד 11 נוסעים המקשר בין מסלולי האוטובוסים באותו כרטיס נסיעה. המיניבוסים יכולים לנסוע ברחובות צרים ובסמטאות שבהם האוטובוסים אינם יכולים לעבור, ובכך הם מאפשרים לנוסעים רבים יותר להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית.
  • במערכת התחבורה המשולבת צפויים להשתלב גם שירותי הרכבת הקלה העירונית והרכבת הכבדה (בין-עירונית) שמפעילה ממשלת אינדונזיה.

 

הישגי מערכת האוטובוסים:

  • המערכת מפעילה 4,000 אוטובוסים;
  • המערכת משרתת כמיליון נוסעים ביום;
  • בזכות המערכת פחתו 76,000 טונות גזי חממה בשנים 2019 ו-2020.

 

2. רכבות

  • ב-2019 החלה לפעול מערכת רכבות עירונית ("מטרו") במסילות באורך 16 ק"מ ורכבת קלה על מסילות באורך של כ-6 ק"מ. הרכבת הקלה צפויה להתרחב בעוד 20 ק"מ עד 2027.
  • בשנת 2020 חברת הרכבות העירונית בנתה ארבעה מסופי תחבורה שמאפשרים מעבר בין אמצעי התחבורה השונים בעיר (אוטובוסים מהירים, מיניבוסים, מטרו ורכבת קלה) ומתוכננות עוד חמש עשרה תחנות משולבות.

 

3. "מייל ראשון ואחרון" – שיפור תנאי ההליכתיות והרכיבה על אופניים

הולכי רגל – בין השנים 2019 ו-2021 התמקדה ג'קרטה בשיפור התנאים להולכי הרגל בעיר. הורחבו מדרכות ושופרו מעברים להולכי רגל בסביבת תחנות התחבורה הציבורית. מיזם לדוגמה הוא בניית מנהרה להולכי רגל המאפשרת מעבר של 5,000 איש בשעה. המנהרה משרתת נוסעים במעבר בין הרכבות העירוניות, הרכבות הבין-עירוניות ורכבות שדה התעופה וכן במעבר למערכת האוטובוסים המהירים של טרנס-ג'קרטה. למנהרה חלל בטוח ונעים בזכות אמנים מקומיים שציירו על קירות המנהרה, והמנהרה משמשת מרחב לפעילויות תרבותיות, חברתיות וכלכליות.

מרחב עירוני בסביבת התחנות – בעלי עניין שונים משקיעים בשיפור בטיחות הולכי הרגל בסביבת תחנות האוטובוסים והרכבות באמצעות יצירת אזורי מהירות מוגבלת להגנה על תלמידי בתי הספר, התקנת מעברי חצייה משופרים והצבת מראי-מקום המסייעים בניווט אל תחנות התחבורה הציבורית ומהן.

פיתוח תשתיות רכיבה על אופניים – ב-2019 ארגנה העיר סדנה בהשתתפות בעלי עניין עירוניים וקבוצות רוכבי אופניים, ובה הוחלט לתעדף רכיבה על אופניים באמצעות שיפור תשתיות רכיבה, התקנת חניות ושירותי שיתוף. בחודשים שלאחר מכן הוסיפה העיר מסלולי אופניים שאורכם 63 ק"מ. במהלך מגפת הקורונה הכשירה העיר  "מסדרון אופניים" שאורכו 11 ק"מ, המאפשר רכיבה בטוחה והמשרת כ-37,000 רוכבים ביום. עד לשנת 2030 העיר מתכננת לסלול מסלולי אופניים שאורכם 500 ק"מ. יתר על כן, חברות התחבורה הציבורית מחויבות להתקין חניות לאופניים בכל התחנות.