תקציר תוכנית פעולה להתמודדות עם שינויי האקלים באלבקרקי, ניו מקסיקו, ארה"ב

תרגמה וערכה: ד"ר מיכל צרפתי

רקע

אלבקרקי היא העיר הגדולה ביותר בניו מקסיקו ואוכלוסייתה כוללת כ-560,000 תושבים. העיר ידועה בתרבותה המגוונת, בהיסטוריה העשירה שלה ובנופה המדברי היפהפה. כלכלת אלבוקרקי חזקה ושוכנות בה אוניברסיטאות בעלות שם. לעיר היסטוריה תרבותית עשירה הכוללת השפעה היספאנית ואינדיאנית חזקה. התרבות של אלבקרקי משלבת השפעות דרום-מערביות ומקסיקניות, מרחב ציבורי תוסס, אמנות, מוזיקה ואווירה מדברית-עירונית. העיר היא מהערים המובילות בארה"ב בצריכת חשמל ירוק והיא עתידה להפוך לאחת הערים הגדולות הראשונות שהשתמשו ב-100% אנרגיה מתחדשת לפעילות העיר. לאורכה של העיר עובר הנהר ריו גרנדה הזורם מקולורדו בצפון למפרץ מקסיקו בדרום, והוא הנהר הרביעי באורכו בארה"ב.

עיריית אלבקרקי הכריזה על מצב חירום אקלימי והתחייבה לבנות תוכנית פעולה אקלימית. בשנת 2020 התחילה העירייה את תהליך כתיבת תוכנית הפעולה בסקר בעיר, ולאחר מכן הקימה צוות פעולה הכולל בין היתר חברים מהקהילה. צוות זה אמור לגבש את אסטרטגיות הליבה של התוכנית. צוות המשימה פיתח 50 אסטרטגיות, ומועצת העיר אימצה את כולן.

נקודות התורפה העלולות לפגוע באוכלוסייה:

  • קבוצות חברתיות פגיעות – בייחוד בקרב אוכלוסייה היספאנית וילידית;
  • אקלים מדברי ואירועי חום עלולים לפגוע בתושבים, ובפרט באוכלוסיות רגישות כמו קשישים, חסרי בית ועניים הסובלים מעוני אנרגטי.