תקציר תוכנית רשתות מיקרו ב"מרחב התחזוקה" של עיריית סנטה מוניקה

תרגמה וערכה: ד"ר אופירה פוקס

העיר סנטה מוניקה בקליפורניה, המוכרת לעתים קרובות בזכות מדיניותה הידידותית לאקלים, החלה במיזם רשת מיקרו (מיקרוגריד) לשילוב ייצור אנרגיה מתחדשת, לאגירת אנרגיה ולטעינת כלי רכב חשמליים. העיר קיבלה מענק של 1.5 מיליון דולר מתוכנית החשמל של ועדת האנרגיה של קליפורניה כדי לתכנן את רשת המיקרו וליישמה.

עיריית סנטה מוניקה הציבה לעצמה יעד של איפוס הפחמן עד 2050. הגדלת ייצור האנרגיה המתחדשת באופן מבוזר ומקומי היא צעד מפתח להשגת יעד זה. סנטה מוניקה תפחית את הפליטות באמצעות שימוש ב-100% אנרגיה מתחדשת כדי לספק את צורכי החשמל שלה, תגדיל את השימוש המקומי באנרגיה מתחדשת, ותעבור משימוש בגז טבעי לשימוש בחשמל.

כדי לעמוד ביעדים אלה נערך מחקר במשך 18 חודשים להפקת ניתוח היתכנות מיקרוגריד מרובה משתמשים, תוך בחינת גורמים חברתיים-כלכליים, פיננסיים וטכניים. כמו כן נבנתה עבור העיר תוכנית להעברת הידע הדרוש. המחקר הוא צעד חשוב לקביעת הסטנדרטים לפיתוח מיקרוגריד בקליפורניה, והוא מספק אבני דרך הכרחיות לרשויות מקומיות, לגופים פיננסיים, לסוכנויות רגולטוריות ולשותפים אחרים כדי לפתור אתגרים תפעוליים ולזהות מכשולים וחסמים עיקריים המפריעים לפריסה.

החזון הוא שרשת המיקרו תהיה מערכת חדישה לאגירת חשמל ולניהולו, והיא עתידה להשיג יעדי אנרגיה שאפתניים כולל איפוס אנרגיה נטו במהלך הפעילות הרגילה. זהו פתרון לאנרגיה דלת פליטות פחמן לעיר, המעניק גמישות להתרחבות בעתיד ולהשגת מטרותיה של העיר באופן חסכוני.

מרחב התחזוקה הוא אתר תפעול עירוני המשתרע על שטח של כ-60 מ"ר והמשמש בסיס לפעולות התחזוקה של העיר סנטה מוניקה. במהלך עשר השנים הבאות עתיד האתר להתחדש ולהתפתח כדי להתאים את השירותים ואת התפעול בעיר לצמיחה ולשינויים הצפויים. האתר שוכן בחלקו מעל אתר פסולת לשעבר, פליטת המתאן שלו מנוטרת, והמתאן נשרף כדי לצמצם את ההשפעות על הבריאות ועל הסביבה. במרחב התחזוקה הזה תוקם רשת המיקרו שהניתוח הנוכחי בוחן אותה.

 

רשתות מיקרו – רשתות חשמל מבוזרות מקומיות וקטנות

כדי לספק חשמל ללא תלות ברשת החשמל בשעת חירום ואף להביא לידי התייעלות באספקת חשמל בשגרה תוך צמצום פליטות הפחמן, על רשויות מקומיות וקהילות מקומיות לשאוף להרחיב את השימוש במשאבי אנרגיה מתחדשים מקומיים ולאגור אותה באמצעות רשתות מיקרו. בשעת חירום עקב אירועי אקלים כגון גלי חום, שריפות בר או רעש אדמה, יסופק החשמל במנותק מרשת החשמל.

ייצור מבוזר של חשמל ואגירתו תורמים לחוסן הקהילות, בפרט אם הוא מסופק ומנוהל בידי הרשות המקומית, אשר יכולה להרחיב את רשתות המיקרו לצרכנים מרובים:

  • סיוע בהגשמת יעדי החוסן והקיימות המקומיים המשרתים את הקהילה ומגינים עליה;
  • שיתוף פעולה של הרשויות עם ספקים פרטיים בקהילה ופיתוח תוכניות מקומיות המוזילות את התעריפים והתומכות ברשתות מיקרו קהילתיות או במיזמי אנרגיה מתקדמים אחרים;
  • הפחתת הצורך בשדרוגים יקרים של רשת החשמל המסורתית באמצעות הגדלת ייצור החשמל המתחדש המקומי;
  • מתן אפשרות לטעינת כלי רכב חשמליים והפחתת הביקוש לחשמל ברמה הארצית;
  • הקמת מתקנים לייצור חשמל ולאגירתו בקמפוסים של אוניברסיטאות, בבסיסים צבאיים ובבתי כלא אם דרישות החוסן מצדיקות את עלות ההקמה;
  • חוסר מודעות, אי בהירות ביחס לרגולציה ותפיסת הסיכון הסובייקטיבית של בעלי תפקידים ברשות הם חסמים ליישום של רשתות מיקרו.

המטרות העיקריות של סקירה זו הן:

  • לספק ניתוח היתכנות למקור חשמל חדשני, גמיש וחסכוני, המתפקד בעת שגרה ובעת חירום;
  • לחקור את נושא שילוב טכנולוגיות של אנרגיה מתחדשת בעיר ואגירתה בשילוב היעד של איפוס פליטות הפחמן;
  • לוודא שיישום המיזם המוצע עולה בקנה אחד עם מימון מיזמים נוספים תוך הפחתת הנטל הכספי על העיר;
  • לנתח יתרונות וערך פוטנציאליים לשכונות ולאזרחים בסביבה והפיכת המיזם למודל רלוונטי ובר שכפול עבור ערים אחרות בקליפורניה.

 

השיטות המשמשות להגברת החוסן תוך הפחתת פליטת גזי החממה מציגות מגוון תפיסות של קהילת אנרגיה מתקדמת, בת-קיימא ואטרקטיבית, תוך הפחתת דריסת הרגל הפחמנית של מדינת קליפורניה.